Kanal Tedavisi 2018-01-31T02:18:38+00:00

Kanal Tedavisi (Endodonti)

Kanal Tedavisi Nedir?

Aşırı ilerlemiş diş çürümesi ya da fiziksel bir darbe sonucu oluşan kırık, ağız içindeki bakteriler, dişin damar ve sinirlerinin olduğu dokuya ulaşır. Bu dokunun zarar görmesi, dokuyu savunmasız duruma getirir ve sonrasında da ölmesine sebep olur. Dişe kanal tedavisi uygulanmaz ise diş etinden iltihap oluşup; diş kaybına, çevre dişeti ve kemik dokuların hasarına ve ayrıca kemik yıkımına sebep olur.
Kanal tedavisi çok fazla zarar görmüş dişi kurtarmak için yapılan bir operasyondur. Dişin iç kısmında bulunan Pulpa olarak adlandırılan kısımda sinirlerin iltihaplanması sonucu şiddetli ağrılar oluşur. Bu ağrıların giderilmesi ve dişin işlevini uzun yıllar sürdürülebilirliği için kanal tedavisi uygulamak çok önemlidir. Pulpa‘da oluşan rahatsızlıkların giderilmesini sağlayan uzmanlık alanına endodonti denir. Endodonti alanında eğitim görmüş Uzman Diş hekimleri de Endodontist olarak bilinmektedirler.

Yeni Nesil Kanal Tedavisi nasıl yapılmakta?

Çürüklü ve siniri iltihaplanmış dişin, çürüğü özel yöntemlerle dişi koruyarak temizlendikten sonra iltihaplı sinir özel aletlerle çıkartılır. Kanala tedavisi sırasında çeşitli yıkama solüsyonlarıyla dişin kök kanal içi yıkanır ve temizlenir.
Kök ucu bulucu özel cihazlar ve elektronik kanal tedavisi cihazı sayesinde gereksiz radyasyona maruz kalmadan minimum hata ile diş boyu ve kök ucu saptanabilmekte aynı zamanda diş kök içindeki sinirler tamamiyle uzaklaştırılmakta ve kök kanal içi sağlıksız dokulardan uzaklaştırılarak genişletibilmektedir.
Ardından Lazerin özel uçlarıyla, kök kanal içi hijyen sağlanır ve sinir artıkları varsa temizlenir ve iyileşme süreci hızlandırılır.
Bu işlemler sonrası da kanal içi dolgu ve diş anatomik şekli verilerek de Estetik Dolgu yapılarak çiğneme işlevi ve estetik görünüm sağlanır.
Yanlış bir tedavi uygulanması sonucunda geç iyileşme, ağrı oluşumu ve hatta diş kaybedilebilir.

Geleneksel yöntem Kanal Tedavisi (Döner Alet ile)

İlk olarak dişin röntgeni çekilir, klinik muayenesi yapılır ve sonrasında hastalığın tanısı kesinleştirilir. Eğer kanal tedavi olacağı kesin ise işlemlere başlanır. Bu işlemlere başlamadan önce diş iğne yardımıyla uyuşturulur. Daha sonra iltihabı dağılmış olan dişin çürük kısmı özel cihazlarla temizlendikten sonra, özel kanal aletleriyle, kök kanal içi tamamıyla temizlenir ve dezenfekte edilir. Aynı zamanda ağız için kullanılan her alet kişiye özeldir ve dezenfekte edilmiş olarak kullanılır. Dezenfekte edilmiş dişin temizlenen kök kanalları, kanal dolgu maddeleri ile sıkıca doldurulur ve dişin üst restorasyonu, diş anatomik şekli verilmiş estetik dolgu veya estetik beyaz dolgu yapılır. Böylelikle kanal tedavisi hastaya yapılmış olur. Kanal tedavisi dişin durumuna bağlı olarak 1-3 seans kadar sürebilir veya tek seansta da bitebilir.

Lazer Yardımıyla Kanal Tedavisi

Gelişen teknoloji sayesinde artık lazer yardımı ile kanal tedavisi yapılabiliyor. Lazer ile birlikte yapılan kanal tedavi yöntemi diş içine ve çeneye yerleşmiş enfeksiyonlarda kullanılır. Eğer diş içindeki enfeksiyon çok fazla ve temizlenemiyorsa ya da özellikle kronik apse durumu söz konusu ile lazer ile kanal tedavi yöntemi uygulanır. Kök dezenfeksiyonunu sağlamak için lazer yönteminden yardım alınır. Lazer sayesinde diş içine ve çeneye yerleşmiş olan diş enfeksiyonu, diş etlerinin enfeksiyon tedavisi ve kronik apse ile enfeksiyon problemi dikkatlice dezenfekte edilir. Eğer gerekirse antibiyotik tedavisi de yapılır. Böylelikle diş etleriniz ve kronik apse problemi çözüm bulur. Aynı zamanda uzun bir süre boyunca da antibiyotik kullanmak durumunda kalınmaz.

Kök Ucu Kisti Alınması (Apikal Rezeksiyon) Operasyonu

Kök ucu kisti, çürümüş ve artık kanal tedavi ya da dolgu ile tedavi edildiği halde kurtarılmaya çalışılan dişler için konan bir tanıdır. Kök ucu iltihabı dişin kökünde artar ve herhangi bir ek dolgu tedavisini kabul etmez. Bu yüzden kök ucu kistine dönüşür. Kök ucu kisti alınması aynı zamanda kök ucu rezeksiyonu olarak da adlandırılır. Temel amaç lezyonlu ön grup veya arka grup dişlerin daha uzun süre estetiği sağlaması ve çiğnemeye etkin şekilde katkıda bulunması kendi dişini kurtarmaktır.

Tedavisi ise yaklaşık otuz dakika kadar süren bir işlemdir. Lokal anestezi ile hasta uyuşturulur. İşlem yapılacak diş, kök ucuna ulaşabilmek için en iyi yöntemlerden biri olan lazer yöntemi ile kesilir. Diş eti kaldırılıp çene kemiğine ulaşılır ve çene kemiği de köke ulaşabilmek için kaldırılır. Kök ucu iltihaplı dokuyla birlikte alınır. Enfeksiyonun sıçramış olduğu ya da olabileceği her yer dikkatle ve detaylıca temizlenir. Dişlerin kök ucundaki kistli veya iltihaplı dokular özel bir operasyonla çıkarılır. Bazen gerekli durumlarda ise dişlerin kök ucuna, diş kök kanalında sızıntıyı önlemek ve daha iyi bir şekilde tıkamak için gerekli dolgu maddesi uygulanabilir. Daha sonra diş eti yerine yerleştirilir ve dikiş işlemi ile birlikte kök ucu rezeksiyonu tedavisi sona ermiş olur. Hasta gereken ilaçları reçeteyle alır. Operasyondan dolayı oluşabilecek şişliği engelleyebilmek için ilk 24 saat işlem yapılan bölgeye soğuk kompress sonraki 2-3 gün boyunca sıcak kompress uygulanması tavsiye edilir.
Eğer bu operasyon yöntemi kabul edilmezse söz konusu dişin çekilmemesi için ilave yöntemler denenebilir. Eğer ilave diş kurtarıcı yöntemler denenmesine rağmen, diş kurtarılamadıysa diş çekimi sonrası oluşan boşluğu implant-protez diş (zirkon ya da porselen) uygulamaları ile tedavi edilebilir.
Başarılı bir kanal tedavisinden sonra yapılacak Kök Ucu Alınması operasyonunun başarı oranı da çok yüksektir.