Diş Sıkma ve Gıcırdatma Tedavisi (Bruksizm) 2018-01-31T02:14:33+00:00

Diş Sıkma ve Gıcırdatma Tedavisi (Bruksizm)

Diş gıcırdatma diğer bir adı ile Bruksizm, yapan kişi tarafından fark edilmeyen, genellikle uyku esnasında dişlerin istemsiz şekilde sıkılması ve hareket ettirilmesi ile ortaya çıkan kötü sestir. Normal bir durum olmayan bu olayın fiziksel ve psikolojik sebepleri olabilmektedir ancak en çok görülme sebebi stresten kaynaklanmaktadır. Stresin artması ile diş gıcırdatma eylemi de artış göstermektedir. Diş sıkma durumu bazen o kadar şiddetli olmaktadır ki yapan kişilerin % 5 ile % 10 arasında kişilerin dişlerin birbirine uyguladığı baskı ile dişlerindeki dolguların kırılmasına hatta ana dişlerinin kırılmasına dahi yol açabilmektedir. Bu sıkıntıyı yaşayan kişilerin çoğunda da sabah uyandıklarında şiddetli bir baş ağrısı, ağzı açmada zorlanma, geceleyin partnerinin çeneden gelen sesten rahatsız olması veya yüz-boyun-çene kas ağrıları yaşamaktadırlar.

Bruksizm nelere yol açabilir?

• Dişlerin birbiri arasındaki aralıklar artar ve dişlerde sallanmalar meydana gelebilir.
• Kişi ağzını açıp kapatırken eklemlerden seslerin çıktığı duyulabilir.
• Dişlerde oluşan baskı nedeni ile dişlerde ya da dolgularda kırılmalar meydana gelebilir.
• Diş köklerinde küçük travmalar nedeni ile kistik oluşumlar ortaya çıkabilir.
• Sürekli dişlerin birbirine sürtmesi nedeniyle diş yüzeyinin aşınması ile dişler daha hassas olur ve bu durum daha da devam ederse sinirler yüzeyden bile görülebilir.
• Çene eklem ağrıları oluşmakla birlikte, kulağa göze dişe başa yansıyan ağrılarla karşımıza çıkabilir.
• Bruksizm sonucu ortaya kas ve eklem ağrıları genel olarak boyun ve baş bölgesinde oluşur. İlk olarak meydana getirdiği ağrı kas ağrısı olmaktadır.
• Fark edilmeyip hala devam eden kişi sabah uyandığında ağzında kum varmış hissine kapılır. Bu aşınma diş ya da dolgu parçalarının aşınarak çıkmasından kaynaklıdır.

Diş Gıcırdatma neden meydana gelir ?

• Bir çok farklı faktörden meydana geldiği düşünülmektedir. Hastadan hastaya değişirken psikolojik, sistemik ve dişsel ağrılardan meydana gelebilmektedir.
• Dental açıdan düşünüldüğünde; yapılan dolgu ya da protezlerin olması gerekenden büyük ya da küçük yapılması ile dişlerin kapanma işleminde tam oturmaması görülen bir nedendir.
• Psikolojik açıdan düşünüldüğünde; en çok görülen nedenlerin başında gelirken bunlar gün içinde yaşanan stres veya kişisel sıkıntılar nedeni ile ana başlık altında toplanabilir. Bunlara ek olarak büyük pişmanlık, uykusuzluk, gerginlik durumu, kıskançlık, obsesyon, emosyonel stres gibi bazı durumlarda Bruksizm nedenidir.
• Kişiliğe göre de değişmektedir ki titiz, aceleci, agresif kişilerde daha çok görüldüğü tespit edilmiştir.
• Sistemik açıdan ise; bağırsak bozuklukları, yetersiz beslenme, alerji ve endokrin sıkıntıları başta gelmektedir. Bağırsakların fazlası ile dolu olması ile çalışmaya başlayınca beyindeki sinir hücrelerini harekete geçirir, sindirim enzimleri artar, mide asidinin artışı görülür, ağızdaki tükürük artar, çiğneme işlemi yapan kaslar kasılmaya başlar ve bununla birlikte Bruksizm görülür.
• Sinüzit nedeni ile burun akıntısı artış gösterdikçe çocuklarda daha çok diş gıcırdatma meydana gelir.

Çocuklarda Diş Sıkma

Çocukların aileleri de uyurken dişlerini gıcırdattığını söylediği olmaktadır. Bu durum sadece uyurken değil gün içerisinde de olabilmektedir. Gelende çocuklar ilk dişlerini çıkaracakları zaman, karışık dişlenme ve asıl dişlerini çıkaracakları zamanlarda dişlerini sıkıp birbirlerine sürttüğü bilinmektedir. Çocuklar fark etmeden yaptığı bu eylemde süt köpek dişleri ve asıl dişlerinde aşınmalara neden olabilmektedir. Bu nedenle fark edildiği anla ilerlemeden tedavi edilmelidir. Yoksa dişlerde ve çene eklemlerinde sürekli oluşacak rahatsızlıklara neden olabilecektir.

Diş sıkma ve gıcırdatma nasıl tedavi edilir ?

• Çocuklar üzerindeki tedaviler ilk aşamada basit şekilde yapılmaya çalışılmaktadır. Ne kadar sıktığı ve ne kadar süre yaptığı bilinmelidir. Tedavi sonrasında dişlerde meydana gelen aşınmalar fazla ise basit tedavilerle düzeltilmeye çalışılır. Dişler arasındaki ilişki kontrol edilir ve dişlerin kapanma durumuna bakılarak düzeltilmeye çalışılır. Bunlardan kaynaklı sıkıntılar yok ise bağırsak paraziti gibi sistemik sıkıntıların olup olmadığının kontrolü yapılır.
• Yetişkinlerde görülen Bruksizm’de daha çok geceleri yaşanan problemde dişlerin aşınmasını önlemek için ısırma plağı (gece plağı) kullanılması önerilmektedir. Yumuşak ve dişlerinizin yapısını alan bu plak sayesinde dişleriniz arasında temas olmaz ve bu sıkıntı böylece azaltılmaya çalışılır. Buna ek Çene Cerrahisi Uzmanı ve Fizyoterapistler ile birlikte çözüm aranmalıdır.
• Fark edilmeyerek ya da önemsenmeyerek Bruksizm’in ilerlemesi sonucu çene eklemlerinde ortaya çıkan sıkıntılar nedeni ile cerrahi müdahalelerin gerektiği de olabilmektedir.
• Daha çok görülen neden olan stresten kaynaklı oluştuğunda tedavi aşamasında kas gevşetici ilaçlar kullanılması istenir ve buna ek psikolojik destek alması gerektiği düşünülmektedir.

Diş Sıkma ve Gıcırdatma Tedavi Edilmezse Nelerle Karşılaşabilir:

Diş sıkma ve diş gıcırtdatma çözümü kolay olan bir tedavidir. Fakat Diş Sıkma sorunu tedavi edilmez ise aşağıdaki problemler yaşanır;
• Dişlerde; kırılma, aşınma ve aşınma
• Dişetlerinde çekilme
• Dişlerin etrafında bulunan çene kemiğinde erime
• Çene, diş ve çevresindeki kaslarda çok geç kalınır ise önlenemez şiddetli ağrılar yaşanılır