Diş Çekimi 2018-01-31T01:44:04+00:00

Diş Çekimi

Dişler farklı farklı nedenlerden dolayı çekilmektedir fakat diş çekimi günümüz diş hekimlerince en son yapılması gereken müdahaledir. Diş, olabildiğince kurtarılmaya çalışılır. Eğer kurtarılamıyorsa son çare olarak diş çekimi gerçekleştirilir. Oldukça derin çürük olan, apse yapmış dişler halk tarafından hemen çekilmeli olarak bilinir. Bu tür dişler için kanal tedavisi ve dolgu tedavisi bulunur. Çok ve yoğun çürüklü dişler için kanal tedavisi uygulanırken az çürük bulunan dişler için de genelde estetik diş dolgusu tedavisi yeterli olur.
Gelişen teknolojiyle ve yöntemlerle, diş çekimi rahat şekilde gerçekleştirilmeye başlanmıştır. Diş çekimi için ön yargılı olan hastalara bu konuda yeterli ve detaylı bilgi verilmelidir.

Dişin çekilme sebepleri

• İleri derecede çürük olan ve hiçbir tedaviyle kurtarılamayan dişler
• Geçirilen bir travma sonucunda tedavi yapılamıyorsa kırılmış dişler
• Herhangi bir işlevi bulunmayan dişler
• Kanal tedavisi yapılmış olmasına rağmen hala kurtarılamayan dişler
• Diş eti iltihabı sebebiyle sallanan dişler
• Zamanında çıkmayan ve yerinde kalmış olan süt dişler
• Kist ya da tümörün içinde bulunan dişler
• Gömülü ve hastaya sorun çıkaran dişler, çekilebilir. Diş hekimleri diş çekmeyi en son çare olarak gördükleri için her yöntemi denemiş ve artık hiçbir sonuca ulaşılamayacak dişlerin çekilmesini gerçekleştirirler.
• Genelde 20’lik dişler

Diş çekimi sırasında kırılan dişler

• Özellikle büyük azı dişlerinde, kökler çok ayrık ya da kıvrımlı olduğunda
• Kemik esnekliğini kaybetmişse
• Çene kalınlığı fazla olan kişilerde
• Tutunacak yeri azalmış dişlerde, kırılmalar meydana gelebilir.
Çekim sırasında kırılan dişler korkulacak bir durum meydana getirmez. Bu bölgenin uyuşturulması başarılı bir şekilde gerçekleşmişse diş hekimi bu işlem için gerekli malzemeler kullanarak kırılan dişin kırıldığı yerden cerrahi yolla alımını gerçekleştirir.

Çekim sonrasında neler yapılmalıdır

1. İlk olarak çekilen dişin yerine diş hekimi tarafından pamuk ya da gazlı bez tamponu konur. Bu pamuk hasta tarafından 20 ila 25 dakika arası ısırılması gerekir. Bu pamuk hızlı iyileşmeyi sağlar ve pıhtılaşmayı gerçekleştir. Tamponu sık sık değiştirmek önemlidir.
2. Çekim sonrasında ağrı meydana gelirse ağrı kesici alınmamalıdır. Özellikle aspirinden kaçınılmalıdır. Kanı sulandırdığı için iyileştirmeyi geciktirecektir.
3. Çekim sonrası 24 saat ağrı, sızı ve kanamanın olması normaldir. Kanama başladıysa temiz bir pamuğu sıkıca ısırın. Eğer kanama durmazsa hemen bir diş hekimine başvurun.
4. Çekimden sonra ilk 24 saat ne alkol ne de sigara kullanmayın. Bu sağlıklı pıhtı oluşumu engeller ve iyileşme sürecini uzatır. Aynı zamanda çok sıcak ve soğuk gıdalar da tüketmekten çekinin. Çünkü bunlar pıhtının yerinden kopmasına sebep olabilir. Dilinizi yeni çekilen dişin etrafında olabildiğince gezdirmemeye çalışın.
5. Çekim zor ve ağrılı geçmişse buz tedavisi uygulayarak şişmeleri ve morlukları engelleyebilirsiniz.
6. Günümüzde diş çekimi sırasında ağrı hissedilmediği için diş çekiminden korkulmamalıdır. Son teknolojik yöntemler ve kullanılan anestezik solüsyonlar sayasinde diş çekimi konusunda hastalar rahat olmalıdırlar.

Diş çekiminden kurtulmak için hangi yolar vardır?

Dişlerin çekilmeden kurtarılması için birçok tedavi yöntemi vardır. Diş çürüğü küçük ise, Dolgu ile kurtarılabilir. Diş çürüğü büyük ve iltihap dişin sinirine ulaşmışsa, Kanal Tedavisi ve üzerine dolgu ile dişler kurtarılabilir.
Kanal tedavisiyle kurtarılamayan dişlerde ise Ağız diş ve Çene Cerrahisi Uzmanlarının uyguladığı bazı yöntemler bulunmaktadır.
Kanal tedavisiyle kurtarılamayan dişlerin kök uçların iltihaba veya ağrıya sebep olan bölgesi alınır, dişin geri kalan kökü ve kemiği sağlam bırakılır ve hasta bu dişi kullanabilir bu sayede diş çekilmekten kurtarılmış olur.
Yine bir başka yöntem olan diş kökünde iltihap veya kist oluşum durumunda, kanal tedavisi denenmiş diş, ilk önce sağlam bir şekilde çekilir ve sonrasında hemen dişin kök ucu kistten ve iltihaptan temizlenir ve hemen sonrasında da çekim yerine yeniden yerleştirilir, çevre dişlerle bir süre sabitlendikten sonra dişi kemiğe yeniden uyum sağlaması başarılır. Bu sayede ana doğal diş kurtarılmış olur.
Alternatif yöntemlerden bir diğeri de, kanal tedavisiyle kurtarılamayan dişlerin 2 köklü bir azı dişi ise, iltihaplı veya kistli olan 1 kökü alınarak diğer kök de sağlamsa çene kemiği içinde tutulur ve hastanın bu dişi kurtarılmış ve bu sayede ana doğal dişini çiğnemede kullanmış olur.
Eğer çekilmesi kesin karar verilmiş olan bir diş varsa, Diş nakli denenebilir. Yani kanal tedavisine rağmen veya çeşitli sebeplerle çekilen bir diş varsa, çekilecek dişe benzer şekle sahip ve ağızda az kullanılan yerdeki bir diş (örneğin 20 yaş dişi veya gömülü dişler), diş çekilen bölgeye nakledilebilir ki bu şekilde Diş nakli gerçekleştirilmiş olur. Diş nakli yapılan diş başarılı şekilde tutarsa, gerekli ilave tedaviler de yapılarak, ömür boyu da kullanılabilir.
Dişi kurtarmanın birçok yolu olduğu değerlendirildiğinde, ana doğal dişi çekmenin en son çare olduğu bilinmelidir. Her operasyonun komplikasyonu olmakla birlikte dişi kurtarma başarı oranı bu operasyonlarda yüksektir.
Diş hekiminiz, tedavinizin planlamasında izlenecek en uygun yolu sizin için belirleyecek ve gerekirse sizi uzman diş doktoru olan çene cerrahına yönlendirecektir.